۱۳۸۸ شهریور ۷, شنبه

دو سال گذشت !؟
«....سر قبر جوانان لاله روید....»
تابستانی که در حال پشت سرگذاشتنش هستیم، همراه بود با سالروز درگذشت دو معلم بزرگ گیلانی " دکتر مجتهدی- دکتر محمود بهزاد". از قضای روزگار اولی مدیر و دومی معاون دبیرستان البرزتهران در دهه 20 بودند.از بد روزگار تابستان امسال نیز مصادف شد با بحران سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری و تالمات ناشی از مجروح و کشته و زندانی شدن به قول خطیب نماز جمعه تهران(آقای رفسنجانی) گروهی از"بخش عمده " معترضان به انتخابات که از قضا عده قابل توجهی از زندانیان نیز، زمانی دستی در دولتهای گذشته و انقلاب اسلامی داشتند! به هر حال این افسردگی اجتماعی به نحوی بود که حس هرگونه تلاش در برگزاری مراسم یادبود شخصیت های بزرگ کشوراز جمله این دو بزرگوار را از همه سلب نمود.بهتره تا این سایت را هم فیلتر نکردن ، وارد این مسائل نشویم،چون سایتی است در راستای فعالیت های دکتر بهزاد .اگرچه خود دکتر هم نسبت به "نوع آدمی" بی تفاوت نبود و حتی با این عنوان کتابی نیز منتشر کرد وخود نیزطی این سی سال مورد توجه شایسته قرارنگرفت. یادمه سال 83 یا 84 بود که به من گفت : میتونی مجوز استفاده از ماهواره را برایم از وزارت ارشاد بگیری! من تعجب کردم و گفتم : دکتر الان بیشتر کسانی که دارند استفاده می کنند ،بدون مجوز هستند.ایشان گفت :من نمی خواهم خارج از قانون عمل کنم! به هر حال من به عنوان مسوول انتشارات ،نامه ای به اداره کل ارشاد استان نوشتم و دکتر را به عنوان مشاور و نیروی خودی! معرفی کردم و همچنین با یادآوری خدمات ارزنده ایشان به کشور، درخواست صدور مجوز استفاده از ماهواره را نمودم.پس از مدت مدیدی با جواب منفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شدم.
آن زمان دکتر حدود 92 سال سن داشت. به هر حال پاسخ 70سال تلاش در عرصه فرهنگ و آموزش کشور را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این¬گونه داد!؟ برسیم به اصل مطلب که این نکات اصلا مهم نیستند!
سال گذشته مراسم بزرگداشت استاد دکتر محمود بهزاد در رشت و با همکاری سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان گیلان برگزار شد؛اما امسال به همان دلایلی که در ابتدا اشاره کردم خبری از برگزاری همچون مراسمی نیست.تازه خود انجمن داروسازان و نظام پزشکی گیلان مراسم روز پزشک را هم برگزار نکرد.ولی در آخرین لحظاتی که این متن را داشتم ویرایش می کردم،دکتر آروین (پزشک جوانی که در روزهای بستری بودن استاد در منزل ،معاینات بالینی روزانه را انجام می داد و از دوستان استاد بود) به من خبر داد که ظاهرا روز یکشنبه (8 شهریور)ساعت 5/12 ظهر بر سر مزار استاد(قبرستان سلیمانداراب رشت- کنار قبر میرزا کوچک) دوستان دقایقی گردهم خواهند آمد.
حدود یک ماه پیش با دبیر جامعه دانش آموختگان(فارغ التحصیلان) البرز،آقای دکتر اشتری تماس گرفتم و موضوع عدم برگزاری مراسم یادمان دکتر بهزاد در رشت را اطلاع دادم با این امید که شاید ایشان به عنوان شاگرد دکتر بهزاد بخواهد در تهران مراسمی برگزار نماید.ولی خب در صحبت¬های ایشان نیزجز تالمات روز جامعه، چیزی دیگر ندیدم .به هر حال چاره ای ندیدم جز این¬که روز 5شنبه (05/06/88)طی مذاکره تلفنی با سردبیر روزنامه گلچین (آقای خرسندی ) متنی تهیه و با یک تصویر از استاد برای روزنامه مذکور ایمیل نمودم تا روز یکشنبه (8 شهریور )منتشر شود.
سخن کوتاه! امیدوارم درسال جاری شورای شهر رشت پس از دو سال به قول خود عمل نموده و در نامگذاری یک مکان مهم به نام زنده یاد دکتر بهزاد ، سریع تر عمل نموده و شاهد کارهای اساسی در راستای الگوبرداری از این بزرگمرد عرصه علوم کشورمان ،دست کم در استان گیلان باشیم.
یاد و نام پروفسور محمود بهزاد را گرامی می داریم
مسئول سایت- 07/06/1388

۱ نظر:

ناشناس گفت...

به یاد دارم با ایشان نظریات داروین را آموختم. نام و یادش گرامی باد.